Vi er klare for nye utfordringer.



Pinseferie-kanotur-hengekøye=lykke.

Vi elsker nye utfordringer og denne gangen skulle vi endelig få prøve kano. Vi har lenge hørt om Oggevatn som ligger i Birkenes kommune i Aust-Agder. Denne plassen skulle visstnok være et eldorado for kanopadling med sine over 300 øyer. Oggevatn ligger ca 200 m.o.h.

Min kjære barndomsvenninne Mona som bor i Lillesand sammen med sin mann Oddvar meldte oss i begynnelsen av mai og lurte på om vi hadde planer for hvor vi skulle sove ute denne måneden. De har også hivt seg på et "sove ute" prosjekt og er nå i sin 5.måned. Vi er i vår 18.måned.
 De lurte på om vi hadde lyst til å bli med dem på kanotur og det var ikke nei i våres munn da. Kanoer leide vi på Oggevatn gjesteheim. Det holdt så vidt med 3-mannskano til 2 voksne og 1 barn med bagasje.
Mona, Oddvar, Sebastian og Pia.

Vi blir så glade når vi hører at andre blir inspirert av det vi gjør, det er jo det som er målet med denne bloggen:-)

I familien vår har vi en fiskekonkurranse på gang.
Litt for å motivere Kasper, samtidig som vi elsker konkurranser. Det er 1 poeng for hver fisk og  2 poeng for førstemann som får første fiskeart. Konkurransen varer fra 1. mai til 1. september. Kasper leder 12-6. Han har til nå fått lyr, sei, torsk, ørret og abbor. Nå gleder han seg bare til sommerferien og Femundsmarka for da vil han ha gjedde på kroken :-) Jeg har ikke fiskestang så jeg er ikke med i konkurransen enda. Ønsker meg egen stang slik at jeg kan ta de igjen :-)




Fisken var ikke stor her i Oggevann, men den smakte godt.
Middagsmat på denne turen var jeg så heldig at Mona ville lage. Hun disket opp med nydelig Viltgryte. Hun stekte elgkjøttet hjemme, hadde med grønnsaker, kraft, Toro Viltgryte, rømme og boil in bag ris. Dette smakte nydelig.



Når vi pakker til tur er det 3 N`er som vi følger. Nødvendig, Nyttig og Nytelse.  Den siste N'en rykker nok litt frem nå som vi har kano og ikke trenger å bære sekkene :-)
Oppvasken er hyggelig å gjøre sammen. Sammenleggbar oppvaskbalje gjør jobben enklere. Litt Zalo i en liten flaske og en svamp

Mona, Oddvar, Sebastian og jeg skulle sove i hengekøye.
Sist gang jeg sov i hengekøye frøys jeg veldig. Denne gangen har jeg isolert liggeunderlag med.
Mona og jeg.

  Arild og Kasper  i telt kjøpt på Kvåstunet jakt&friluft. Vi er veldig fornøyd med Bergans trollhette 3-mannstelt. Det er god plass til bagasje i forteltet. Blir været dårlig er det også god plass til å lage mat inne.
Oddvar og Sebastian.
Det var varmt, tørt og skogbrannfare, men vi viste stor forsiktighet og tok alle forhåndsregler. Det var en opparbeidet bålplass, det var ingen vind (1 m/sek), fjell rundt og vi hadde gryter med vann tilgjengelig. Ingenting er bedre for sjelen enn et bål og en vakker solnedgang.
 Sebastian og Kasper er ute en siste gang for å prøve å få ruggen på kroken. De ble veldig flinke til å padle etter denne turen.


Da var vi klare for natta :-)
God morgen.
Litt trøtt etter en litt kald natt (igjen) Denne gangen var det soveposen sin skyld. Jeg skulle endelig teste den nye soveposen jeg vant fra Norsk friluftsliv. Angret bittert da gradene krøp ned mot ca +3  utover natta. Flere kopper med kaffe  måtte nytes før jeg i det hele tatt gikk ut av soveposen.
 Frokosten var det jeg som skulle lage og egg og bacon står alltid på menyen når vi er ute. Vi skulle ikke sulte på denne turen, det er helt sikkert :-)


Man blir sliten av å være ute. Guttene lå og sov til klokka var over 9.
At Mona og jeg skulle ha oss et morgenbad var det nok ingen som skulle trodd. 18 grader i vannet var faktisk veldig forfriskende og godt. Kan anbefales.
Noen er tøffere enn andre :-)

Lunsj.

Oddvar disker opp.

Denne greie fiskerista kjøpte vi på Kvåstunet jakt&friluft. Den var lett og tar ikke mye plass i sekken.

Her er løypa vår. Vi startet på nr 1. Oggevatn Gjesteheim. Vi padlet østover, under togbanen før vi rundet og satte nesen sørover. Vi padlet forbi flere fine plasser, noen var opparbeidet friområder med utedo og søppelkasser. Nr 2 ble teltplassen vår. Da vi skulle hjem padlet vi sørover før vi satte nesen opp mot Oggevatn gjesteheim igjen.
Jeg er nok ganske kravstor på hvordan teltplassen skal være så vi padlet nedover til denne nydelige plassen dukket opp. Jeg ønsker å få både solnedgang og soloppgang, ute på et lite nes med vann på begge sider. Ønsket ble oppfylt denne gangen :-) Været var også på vår side.

Kano frister til gjentagelse, det samme gjør hengekøye. Fordelen med hengekøye er at du ikke er avhengig av plass til å sette opp teltet. Reisefølge denne gangen var også helt fantastisk, vi koste oss med mye turprat, mat og fiske.
Lurer på hvor ferden går neste måned, planer har vi mange av :-)

#det er bare å gjør det

Kommentarer