Ørretfiske på Kvinesheia




Fisketur med mamma og storebror

Når storebror inviterer på tur bør du si ja hvis du tør. Du vet aldri helt hva han kan finne på. Han er "lokalkjent" i de fleste heier og vet alltid om et godt fiskevann. Det som kan være litt skummelt er at du aldri helt vet hvor du skal eller hvor langt du skal.

Denne gangen hadde han fått låne en båt av noen i slekta vår på Kvinesheia. Bestemora vår ble født her oppe, på gården Dyrli. Hun selv påsto at foreldrene hennes fant henne i et skjærereir borte i skogen her. Det var en historie vi alltid likte å høre og det var ekstra gøy å være i traktene hvor hun vokste opp. Det var også hyggelig å hilse på slekta på Guse-Gård og veldig snilt av dem og låne oss båt.
Etter litt leting i mye vestavind og litt mørke skyer fant vi en fin liten plass hvor det ikke blåste for mye. Teltene ble satt fort opp før regnet kom.
 
Kanskje ikke helt trygt i en bitte liten gul jolle når fisken biter. Det blir litt hyling og skråling. Helt sikkert til min brors fortvilelse, vi skremmer nok bort fisken. 
Gjøken derimot fulgte godt med oss og sang ko-ko, ko-ko. Litt usikker på om det var bokstavelig ment.
Jippi, en nydelig ørret.
Enda større.
Der kom regnet, det var surt og kaldt ute på vannet. 5 grader og vind. Nå skal ikke jeg skryte på meg all fisken, det var mamma som fikk flest av de store.
Ekstra godt å komme tilbake til leiren, få fyr på bålet og varme seg på noe godt i turkoppen. Bonusen var denne flotte fisken.

 Mamma og Roy nyter livet. Mamma mimrer om da hun for ca. 60 år siden badet her i dette vannet.
 Real turmat er alltid godt på tur.
 Bidos suppe er nå en ny favoritt.
 Dagens fangst som vi beholder. Det var mange som fikk svømme videre.
 Min bror må ha det kuleste teltet jeg har sett. Direkte fra 70-tallet.
 Det er alltid godt å krype ned i soveposen når det begynner å bli mørkt.
Yr hadde meldt strålende sol i dag og etter den kalde kvelden vi hadde hatt, så vi virkelig frem til denne morgenen. Det stemte ikke helt og vi fikk en litt kald start på dagen. Utsikten varmer noe, men bildet lyver.
 Storebror disker opp med kaffe på stormkjøkkenet og nydelig lefse med rømme, purre og røkelaks.
 Han er jo som sagt litt gal denne storebroren min og han hadde ikke en gang med seg en jakke. heldigvis passet han genseren min.

 Skulle nesten tro det var påske med denne fine påskekyllingen.
Her var dagens høydepunkt. En fantastisk ørret på over kiloen ble med helt opp på land før den klarte å dette av kroken og hoppe/sprelle ut i vannet igjen. Ikke noe gøy, men en spennende opplevelse.

Dagens fangst.
Helgens fangst. Det ligger en lighter ved den ene fisken slik at dere kan se hvor store de var.
Tykke og fine.
Hele 9 fisk fikk jeg og er nå gått opp i ledelsen på familiens fiskekonkurranse som startet 1. april. Jeg har 14 poeng, Kasper 12 og Arild 8. Juhuu. 

For en opplevelse å være med min bror på tur til steder vi aldri hadde kommet til uten han, tusen takk for turen kjære storebror. Takk til mamma også, jeg synes hun er supersprek som blir med på telttur.

#det er bare å gjør det














Kommentarer

  1. Heisann, området ser veldig fint ut. Hvem kontakter man for å få kjøpt fiskekort på Kvinesheia? Jeg vurderer en tur dit i oktober, da det ser veldig fint ut på kartet :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar