Litlos leverte igjen.

Jentetur på vidda.

Hvert år er denne gjengen med flotte damer på jentetur. I år var det min tur til å bestemme destinasjon og dere som kjenner meg vet at fjellet er min beste venn. Etter å ha vært på spa og storbyferie så var det på tide å vise frem vår vakre fjellheim til disse damene. Jeg er superimponert over at de tok utfordringen med å gå inn til Litlos. Noen av disse damene har aldri gått i fjellet før. Litlos er den DNT-hytta som ligger lengst fra bilvei i hele Nord-Europa, 21 km, så det sier seg selv at dette er en tøff rute.
Pakking av sekk er ikke alltid lett selv om pakkeliste er sendt ut i god tid. Litt ompakking før vi kjørte var helt nødvendig. Tror Anette har skjønt nå at hun ikke trengte den store toalettveska med seg. Balsam, dusjsåpe og parfymen ble tatt ut, det holder med Shampo til alt. Hun klarte å lure med seg pudder og maskara uten at vi så det :-) M&M posen veier sikkert 500 gram den også.
 Fremme i Valldalen hvor vi parkerte bilen ca. kl. 17.00. Vi skulle sove på Middalsbu som er en selvbetjent Dnt-hytte. Det var bare 2 km å gå denne dagen. Greit med litt oppvarming før den store styrkeprøven.
 Emili har ingen aning på hva som venter henne på denne turen, jeg håper hun blir hekta på tur.
Det ble en varm tur opp stigningen fra parkeringsplassen, temperaturen lå på 25 grader. Vi gikk litt på fordi værmeldingen viste at det skulle komme både regn og tordenvær.
Middalsbu, 12 sengeplasser. Vi krysset fingrene for at den var tom og det var den. Det kom et ektepar litt senere på kvelden, men det var god plass til de også.
Nyter før uværet skal komme.
 Alt hva man gjør for et bilde av bading i fjellvann.
Det var både glatt og sterk strøm!
 Det er ikke alltid det er så lett å poserer i kaldt vann. I hvert fall ikke elegant posering.
 Koselig med middag inne når det regner og tordner ute.
Kan jeg være så snill å komme inn, brekte denne sauen.
 Etter et par timer stoppet uværet og det var tid for tannpuss. Viktig med en god natt søvn før den store dagen.
Emili i tannpussen.
 Vi våknet til sol, noen litt mer utvilte enn andre, men alle i godt humør. Det var noen mørke skyer på vei, men vi tok sjansen på å starte turen i t-skjorte og shorts.
 Vi starter rett på en ganske så bratt stigning og den hadde jeg advart de mot på forhånd.
Det var både varmt og tungt og det var noen skumle skyer som truet i horisonten.
 Det jeg visste på forhånd var at når de kom på toppen og så denne utsikten, ville den vonde starten være glemt.
 Første sted med mobildekning. Melding hjem, alle er fortsatt i god behold.
Første regndråper på turen, på med regntøy.
Sola titter frem og av med regntøyet.
 Anette ser ut som hun har funnet sin plass i livet. Fjellet roper.
Steinhyttene i Vivassdalen.
Påfyll av vann.
-og litt urter for magen.
For en flott gjeng med fjellryper.
 Det var ikke rart at det ble så mange tissepauser denne dagen.
 Emili nyter hvert sekund. Dette skulle de engelske venninnene vært med på.

Matpause eller et lynnedslag :-)
Ingenting er som en god norsk matpakke.
 Emili har med seg koppen sin fra barndommen, det må være den søteste turkoppen jeg har sett.
 Holmavatnet, 1204 moh.
Ingvild, jeg og Anette.
  Pernille, Emili og Gyda.
Nydelig bakverk kjøpt på bakeriet på Haukeliseter.
 Det ser ut som den nybakte fjelldronninga Anette har fått sansen for fjellvannet også.

Ingvild ser ut som hun har vadet før, de andre følger etter.
 Hvor langt er det igjen nå?
 Dette var nok et av de tyngste partiene å gå. Fokuset måtte hele tiden være på hvor du setter beina.
 Litt yoga da vi endelig kom frem til Drykkjesteinen gjorde godt.
En liten stigning igjen så ser vi snart Litlos.
 Da Litlos dukket opp på andre siden av vannet var det ei som fikk farten opp. (Den gule prikken er Emili)
 Etter 10 timer var det en overlykkelig gjeng som kom frem til hytta.
 Ei kald ei i solveggen var belønninga før tre-retters ventet oss. Bruschetta til forrett, svin i karri til hovedrett og appelsinkake til dessert. Kvelden ble avsluttet i kjellerstua med gitarspilling, mye latter og mange hyggelige fjellfolk.
 En stille morgen.
 Tur opp til Holken, 1428 moh.
 Det var ganske bratt opp.
 Holken
 Uvær på vei igjen, så nå var det bare å komme seg ned fra Holken i lynet.

Vi rakk ned før regnet kom.
 Det er slitsomt med all den friske fjellufta.
Ettermiddagsblund.
Tåka kommer sigende.
 En liten ettermiddagstur til denne oasen av en badekulp. Vi hørte noen rykter om at vanntemperaturen skulle ligge på 23 grader. Anette testet ut først.
Forfriskende og overraskende varmt.
 Luksus å komme til dekket bord. I kveld var menyen fiskesuppe til forrett, stekt aure til hovedrett og sjokolademousse til dessert.
 Onsdag var vi tidlig oppe, værmelding viste at det skulle regne hele dagen. Vinden var ganske kraftig, så vi kledde oss godt og takket Litlos for et fantastisk opphold.
 Med regnet piskende i ansiktet og vind som nesten blåste oss over ende startet vi med godt mot. Hjemturen gikk via Vassdalen og en ny bratt stigning i starten kjentes i ømme bein.
 Glatte steiner på turens lengste elvekrysning.
 Velfortjent pause etter 2 timer i mye vær. Da smakte nybakt brød fra Litlos helt vidunderlig.
Stor kontrast til været vi hadde da vi gikk inn til Litlos.
 Tunga rett i munnen Emili.
Oppturer og nedturer på fjellet er helt normalt. Her er Ingvild på vei opp etter å ha hatt en tur langt nede. Det var en periode hun ikke var så veldig glad i fjellet :-) Litt mat så er hun klar igjen og nå har regnet stoppet også. Resten av turen fikk vi opphold og vi brukte kun 7 timer ut av vidda.

Tusen takk til Gyda, Pernille, Ingvild, Anette og Emili som ble med meg på denne turen. Jeg gleder meg allerede til jeg blir 50 år for da får jeg lov til å bestemme turdestinasjon på nytt :-) Jeg regner jo med at noen av dere ble litt hekta på tur :-)