To år er gjennomført. Hurra!

To år er gjennomført. Hurra!

Helt utrolig at det allerede er gått to år siden vi heiv oss på "sove ute en natt i måneden" prosjektet. Det har vært en fantastisk opplevelse og det er nesten litt vemodig at vi er ved veis ende. To år med kalde og varme netter, sol og regn, snø og frost. Vi har aldri kjent på følelsen at vi har lyst til å gi opp, men vi kan innrømme at ikke alle nettene har vært like idylliske. Noen måneder har det også vært litt vanskelig å finne plass i kalenderen. Enten var været for dårlig eller ungdommene i huset skulle ut på noe, men med god hjelp av min mamma har vi faktisk fått det til.
Jeg tror vi kan klappe oss selv på skulderen.
Vi hadde så lyst til å opp på Kvinesheia igjen. Vi var der forrige måned også, men denne helgen var det meldt finere vær.
Kryssing av bekker er alltid gøy og jeg må som vanlig ta bilder. Jeg er kanskje litt slem som tenker at hvis en ramler så hadde det vært gøy å hatt det som et minne :-)
Denne gangen er det Harald som er med Kasper på tur.
Vi gikk ikke like langt som forrige gang. En drøy km så var vi fremme ved Stemvatnet.
Det mangler ikke på fine plasser her oppe, men litt måtte vi lete for å finne en flat plass å sette opp teltet. Jeg trenger jo bare to trær så er min seng på plass.
Jeg kan nesten ikke vente med å krype oppi her.
Om det er fisk i dette vannet vet vi ikke, men guttene koste seg med fiskestanga.

Det er ingen som kan sitte på rompa og slappe av her. Guttene må jobbe hardt for å finne ved til bålet.
Jeg benytter sjansen til å lage en overraskelse til guttene. Gele på tur må vel bli en slager.
Ingen problem å få den til å stivne med en temperatur på 2 grader.
Jeg tester ut min nye Gekko med fjernkontroll. Den fungerte veldig bra. Av og til er det jo gøy å få alle sammen med på bildet.
Sultne gutter etter vedsanking.
Min bror er med på å drive Nua brygghus og de har nå et brød laget på pårter og mesk (korn) Det er Edgars bakeri som lager dette og det er å få kjøpt på bakeriets utsalgssteder i Mandal. Det smakte helt nydelig til lunsj og en liten kopp av ølet deres kunne nytes til. Kidre lø (drikke øl) på smoi språk. Dette er et gammelt røverspråk fra Mandal som blant annet ble brukt under krigen.
To gode venner.
De blir aldri lei av å se på bålet.
Denne gangen tester vi ut hamburger stekt på fiskerist.
Litt salat, dressing, løk, mais og vips så har du en fjellhamburger :-)

Det er godt med litt kos.
Etter 5 timer så var gelen ferdig. Dette var noe guttene satte stor pris på.
Endelig tid for å sove. Det er noe jeg alltid gleder meg til.
Guttene spilte kort i teltet den siste timen før leggetid. Det blir noen tidlige kvelder nå på denne årstiden.
Etter nesten 9 timer i køya våknet vi til litt frost og sola som titter opp.
Jeg drømmer hver gang om å se en elg tusle forbi ut på myra. Forrige gang hørte jeg den bare.

Denne morgenen skulle jeg være bålsjef og alt lå klart i riktig rekkefølge. Arild mente at hvis jeg ikke fikk fyr på dette ville jeg aldri klare å få fyr på et bål :-) Det var godt jeg klarte det :-)

Det jobbes hardt for å holde varmen og jeg har konkludert med at jeg ikke skal på tur alene om vinteren. Jeg får holde meg til sommeren og et lite kaffibål.
Nua brød til frokost.
Gutta i røyken. Et av høydepunktene på turen er å slokke bålet.
Tilbake til bilen og et stort eventyr er over.
For en opplevelse og så utrolig gøy vi har hatt det underveis i dette prosjektet.

Vi er klare for nye utfordringer, men hva vet vi ikke helt enda. Vi vil nok fortsette å sove ute, men kanskje ikke hver eneste måned. Vi ønsker fortsatt å ha fokus på barn på tur og turer i nærområdet. I tillegg har vi så mye igjen av Norge som vi har lyst til å se, så dere skal ikke se bort fra at det blir noen lange og høye turer også.

#det er bare å gjør det

Kommentarer

  1. Så rått! Fine bilder og ser ut som en herlig tur!

    Vi har tenkt på å prøve det samme - sove ute minst en natt hver måned gjennom året. Vi er jo vanligvis mye ute, men i vintermånedene og i kalde, regntunge høstmåneder er det ikke like fristende å komme seg ut på tur. Vi tror likevel det er veldig bra både for barn og voksne, og takket være dere fikk vi plutselig en ny giv til å gjennomføre dette prosjektet i 2019!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar