Alene i fjellet...


Alene i fjellet = Mestring.




Jeg har alltid drømt om å dra alene på tur. Stillheten, roen og bare seg selv å tenke på fristet veldig. Et solglimt i værmeldingen og jeg pakket sekken i full fart. Enkel mat og en god bok og jeg var på vei. Noen mil i bil må vi sørlendinger ha for å komme oss opp i fjellet. Etter 19 mil og 3 timer var jeg fremme i Setesdals Vesthei. På veien opp åpnet himmelen seg og vindusviskerne gikk for fullt.
Jeg krysset alt for at dette bare var en lokal regnbyge.


Det lysnet og jeg gikk med godt mot innover i fjellet.

Planen var å parkere ved skiltet inn til Øyuvsbu, men der var det rett og slett fullt. Ikke en eneste ledig plass. Hmmm, nå måtte jeg gjøre om på løypevalget mitt. Jeg kjørte til parkeringen inn til Håheller, der fant jeg en liten plass og sendte melding hjem om at turløypa var forandret.

Håheller er et mektig syn . Denne hytta kan leies gjennom Dnt.


 Jeg traff litt folk på vei innover, men det var mest dagsturister.
 Litt skummelt, men mest spennende.
Sekken var tung, 17 kg og stavene lå igjen hjemme.
 Første pause etter ca 2 km. Nå måtte jeg finne ut hvilken vei jeg skulle. Jeg hadde ikke bestemt meg for om jeg ville ligge nede ved et vann eller oppe på en topp med utsikt.
Valget ble å følge stien mot Gaukhei.
 Ikke så lenge etter fant jeg en fin topp hvor jeg valgte å sette opp teltet. Utsikt mot Rogelåni og de flotte sandstrendene. Det var flere telt og kanoer ute på halvøya.
 Jeg var litt skeptisk til de mørke skyene i øst. Det er vel ikke helt trygt å ligge på en topp i tordenvær med teltstenger som kan lede lyn.
 Nå kunne jeg begynne å nyte. En kald CB og en god bok.
 Det er ikke alltid så lett å ta bilde med kamerastativ. Litt helling på bildet :-)
 Det blåste litt og da var det godt å trekke seg inn i teltet og soveposen og bare nyte utsikten.

 Det er ikke så mye annet å gjøre enn å lese, spise og se på utsikt :-)
Tester ny mat fra kvåstunet jakt&friluft. Denne smakte veldig godt, tommel opp.

En liten tur ut for dessert og så kikke litt på kartet igjen. Jeg ligger rett til høyre for 973 m.o.h

Bare litt mørkeredd :-) Usikker på om denne kniven i det hele tatt er til noe hjelp.
Vekkerklokka ble satt på til kl 05.00. Jeg ønsket å få med meg soloppgangen. Jeg hadde bare ikke tenkt på at det tar litt tid før den kommer opp over fjellene. Nærmere bestemt så satt jeg der i over en time og ventet på de første solstrålene.
Enkel frokost og kaffe. En liten kjølebag med et kjølelement kan være greit å ha med seg.
Enda mer kaffe og en snart utlest bok.
Nye teltplasser funnet til familien. Her skal vi opp igjen snart.
 En egen liten odde med en liten strand.
Sauene kan være ganske hyggelige når du er alene :-)

Dette frister til gjentagelse. Gøy å utfordre seg selv litt. Neste gang skal fiskestanga være med og jeg skal enda mer ut fra komforsonen. Da skal jeg ordne min egen mat :-)

"det er bare å gjør det

Kommentarer