Vår 19 måned i "sove ute" prosjektet.

Vårt første møte med Månafossen,

myggen og knotten.

Vår 19 måned i "sove ute" prosjektet er vel overstått. Denne gangen gikk ferden vestover. Vi har lenge hatt lyst til å se denne fossen som er Rogalands største, med et fall på over 90 meter. Månafossen er rangert som nr. 9 i Norge og regnes som en av fylkets største attraksjon.
 Vi kjørte fra Mandal kl.09.30 og var fremme ved parkeringen på Eikeskog kl.13.15
Vi hadde da hatt en god spisepause langs veien.
Temperaturen viste 24,5 grader så vi forberedte oss på en varm tur oppover.
Begge guttene har fått nye sekker. Kasper har Deuter 40 l og Jone har Bergans 40 l. Begge sekkene er gode på og de rommer akkurat nok til det en gutt trenger på overnattingstur. (Sovepose, liggeunderlag, skift, drikkeflaske ++)

Det er sti og litt trappeklatring oppover. Det er også kjetting til å holde seg i på de bratteste partiene. Underveis er det flere tilrettelagte utsiktspunkter til fossen.
 Et mektig syn.
 Vi brukte ca. 25 min opp til utsiktspunktet. Det er ikke mer enn 1,2 km, men bratt.
 Etter en liten pause med fotografering og drikkepause var det på med sekkene igjen. Vi skulle videre inn til gården Mån.

Jæren Friluftsråd har restaurert den gamle fjellgarden. Helt fram til 1915 bodde det folk her ved innfallsporten til Fidjadalen. Friluftsgården Mån.
 Det er mange fine teltplasser innover gresslettene langs elva.
 Vannet måtte testes med en gang. Forfriskende etter en varm tur.
 Vi hadde en svak bris i lufta og den gjorde bare godt. Guttene lufttørker seg.
 I denne skogbrannfaren ble det litt annerledes planlegging av mat på tur. Polarbrød med baconost eller bringebærsyltetøy er enkel mat som holder seg i varmen.
Leirplassen begynner å bli klar.
 Jeg tar en liten blund i hengekøya mens guttene går og bader i kulpen.
 Masse snop hører med til tur. Et tips er å ikke ha med seg sjokolade, den smelter i varmen :-)
 En liten kveldstur inn til Månavatnet som tok nesten 3 timer. Naturen var vakker og storslått, men nå begynte knotten og myggen å komme frem.
 To små ørret fikk lov til å svømme lykkelig videre.
Her hoppet fisken helt vilt, men dessverre ingen fiskelykke.
 Det ble en sen middag. Vi fikk koke vann på gården og så var maten klar.

Er det ikke slik at veien til mannens hjerte går gjennom magen? Han ser i hvert fall fornøyd ut :-)

Sola på vei ned og knotten og myggen kommer for alvor frem. Ny opplevelse for oss.
Vi ser nå viktigheten og nødvendigheten av bål på tur :-) Denne gangen måtte vi nøye oss med myggnett og myggspray.

Litt trøtte etter en natt med kamp mot knotten. Den har på et mystisk vis kommet seg inn i teltet. Jeg sov i hengekøya og hadde en litt for varm natt (eller for varm sovepose) Litt knott inne hos meg også og en gjøk som ropte kokoko :-) Du tenker ikke så mye over at du har sovet lite på en slik tur, du kan ta det igjen når du kommer hjem.

Vi var heldige som kunne gå inn på gården og koke vann til kaffen. Hvis ikke så hadde det blitt vår første tur uten morgenkaffe.

På vei hjem gikk vi ut på broa som nå var stengt etter den dramatiske ulykka som skjedde dagen før. Vi hadde egentlig tenkt oss over til den siden av fossen i går, men det er vi glade for at vi ikke gjorde. Da hadde vi havnet rett opp i dramaet. Vi var ikke kommet frem til teltplassen før helikoptrene kom. Vi får en liten tankevekker om hvor farlig vår vakre natur kan være. Våre varmeste tanker går til de etterlatte.
Guttene hadde mange spørsmål og betraktet nok fossen med litt andre øyner i dag.

En kald hodedukkert etter turen tilbake.

En liten stopp i Gloppedalsura på vei hjemover.

Det var som en skjult strand nede i Syden som dukket opp i enden av indre Vinjavatnet.

På vei hjem fant vi ut at vi kunne rekke en tur ut til Trollpikken også. En morsom attraksjon som er lett fremkommelig. Trollpikken.

Fjell og store steinblokker er et lekeeldorado for barn.
Vi er fasinert av Norge og den flotte naturen vi har her.
 Nå vil vi bare ha regn slik at vi kan planlegge turen vår til sommeren.
Vi kan ikke reise inn i Femundsmarka uten å fyre opp et kaffebål eller å kunne grille fisken vi forhåpentligvis skal få :-)

Dette er en tur som virkelig kan anbefales med barn.