ENDELIG SNØFRITT


Sove ute prosjektet vårt.

Fjell, lyng, vann og ingen snø.

 Endelig var våren kommet og vi kunne pakke sekkene til en etterlengtet tur i snøfritt terreng. Etter noen kalde netter ute i vinter har vi gledet oss lenge til denne muligheten.
Dette blir vår 17.natt i "sove ute" prosjektet vårt.

På denne linken senorge.no  kan du sjekke hvor snøgrensen går. Denne gangen falt valget på Skrelia. Det er kun 45 min i bil, så er vi plutselig på et sted som minner mer om høyfjellet enn Sørlandet.
Når du står på toppen av Skrelifossen og ser fossefallet fra snaufjell til ytterste fjord, får du en fantastisk utsikt! Det er her "høyfjellet" møter havet!

Skrelia er Lyngdal sitt mest kjente turområde.. Det er lettgått fjellterreng, med flere små vann som innbyder til bading og lek. Det ble ingen bading på oss, litt for kaldt i vannet.
Turen opp til Homsvannet er 2,1 km og vi brukte 1,5 timer opp. Vannet ligger på 263 moh.
 Vi måtte likevel ha noen pauser på veien opp. De siste 500 meteren var ganske bratte.

 Stedet som møtte oss på toppen var helt magisk. Det var som å være et helt annet sted enn i Lyngdal :-) Guttene tok frem fiskestanga med en gang, men dessverre ingen napp på denne turen.
 Det var ikke mange plasser å sette opp teltet her. Vi var heldige og fant et nokså flatt sted.
Bålkos tror jeg må være det beste disse guttene vet om.

 Mat på tur er jo et av målene med denne bloggen i år. Denne gangen ble det et enkelt valg. Tortillalefse med kylling, salat og rømme. Det smakte godt. Vi hadde ikke så god til planlegging denne gangen da vi rett og slett heiv oss rundt siden været ble så bra. Gassen til stormkjøkkenet sto igjen hjemme, det samme gjorde posen med kortstokk, uno og yatzy. Til neste tur må vi skrive pakkeliste slik at vi ikke glemmer noe.







Velbekomme.
  Solen på vei ned, finnes ikke noe finere. Arild og guttene sover i telt. Bergans 3-mannstelt som vi har kjøpt på Kvåstunet jakt&friluft
Milo og jeg sover under en gapahuk fra Helsport.
 Det var en god og varm natt. Aclima sitt ullsett og Balaklava gjorde susen. Guttene sover i det samme. Sovepose fra Hardwear Mountain. Liggeunderlag fra Klymit. Det må være noe galt med ventilen for nå er det tredje natt jeg våkner opp til flatt underlag. Jeg kan ikke finne noe hull og det har vært slik siden jeg kjøpte det. Satser på at det er reklamsjon, så sender det inn.
Denne gangen skjedde det noe som aldri skjer. Jeg forsov meg til soloppgangen. Jeg som hadde gledet meg slik til å sitte der med en kaffekopp og nyte at solen kom opp.
Pakking av utstyr er det jeg som har ansvar for. Det er lurt å la soveposene henge til litt lufting før de pakkes sammen.
En liten topptur til fjellet i midten gjorde Arild og guttene unna på den timen jeg brukte på å pakke sammen telt og utstyr.
 Kasper tester fiskelykken i dag også uten hell. Ny turgenser som bestemor har strikket til han.
 Smågodt før frokost er lov på tur. Begge guttene i fine strikkegensere.
 Frokosten ble enkel da vi hadde glemt gassen hjemme. Ingen egg og bacon denne gangen.
 Tannpuss.
 Etter en følelse av å ha vært på tur i flere dager var vi nå på vei hjem igjen. Tenk på de opplevelsen man sitter igjen med etter 20 timer på tur.





 Denne flotte fyren traff vi også på.
Godt vi var på vei hjem ellers så hadde ikke jeg slappet så godt av på turen.


Guttene blir aldri for slitne til lek langs stiene. Det er mange slike steinblokker her oppe. Spennende å tenke på at de har ligget her helt siden istiden.

Da var nok en vellykket overnatting gjennomført. Vi gleder oss til vår, sommer og høst. Opplevelsene står i kø :-)

#det er bare å gjør det




Kommentarer

  1. Det ser helt herlig ut!! Vi legger til denne Skrelia på listen over steder å dra på tur til! :) Elsker Sove Ute prosjektet deres, og gleder oss til å følge med videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Følger dere også og er allerede blitt inspirert til flere turer. Romsdalseggen står på ønskelista til sommeren.

      Slett

Legg inn en kommentar