Siste innspurt i fjellet før det er for sent for oss sørlendinger.

Tur/retur, Donsen-Kvinen-Sandloni, 26 km

Høstferiedrømmen vår som gikk i vasken på grunn av uværet som herjet på Sørlandet stoppet oss ikke denne helga. Vi hadde egentlig planlagt å gå inn til Sandloni i høstferien med telt og små barn. 13 km tenkte vi var akkurat passelig tur for guttene på 9 år, etter denne turen har vi forandret mening. Kupert, gjørmete og rett og slett en tung tur. I dag hadde vi lette sekker og gikk tur/retur 26 km, men var nok likevel litt for optimistiske.
Alternativ tur kan være å gå inn til Kvinen, 7 km, Overnatte der og ta dagstur inn til Sandloni, 6 km.

Vi som bor i Mandal har rett og slett et stykke å kjøre før vi kommer oss opp i fjellet. Klokka 07.15 satte vi oss i bilen, kjørte opp Sirdalen til Solheimsdalen/Donsen, 2 t og 15 min. Vi var klare til å gå kl 09.45. Været var litt skiftende, ganske mye vind, men vi hadde den i ryggen.

Stiene var ganske våte og gjørmete, vi måtte hele tiden se hvor vi satte foten.

Første pause etter ca 4 km, Mjåvannet. Veldig koselig med en tur, bare oss to og hunden.

Nesten på trynet i bekken.

Snart fremme ved  Kvinen turisthytte. Nydelig utsikt over Kvifjorden og Kvibrua.

På Kvinen traff vi noen hyggelige mennesker som hadde lokal tilknytning til stedet. Vi fikk høre mye historie om stedet, veldig spennende. Kvinen hadde vært i familiens eie langt bak tid. Han fortalte at jernbaneskinnene som lå der var noe tyskerne brukte til å lage vei videre mellom øst og vest. Vognene de brukte da, er i dag i Kongeparken.

Vi spurte også om veien til Sandloni, da denne plassen ligger utenfor merket sti. Heldigvis for oss viste han oss en mye enklere og litt kortere vei. Vi kunne følge den gamle handelsveien mellom øst og vest.

Enda heldigere var vi da disse to hyggelige menneskene ville kjøre oss over Kvivatnet, slik at vi sparte inn ca 40 min ved å gå rundt.

Milo koser seg på båttur.

Anbefaler å lese om denne brua, Kvibru. Spennende historie.

Mye bratte stigninger.

Kviheller.

Den gamle handelsruta, gjengrodd :-)

Sandloni. En km med sanddyne. Vi kom ikke over den lille elva i midten, så vi fikk ikke sett den fineste plassen som er helt i enden.

Etter 13 km gledet vi oss til kaffe. Skuffelsen ble stor da posen med kaffe sto på benken hjemme.

Lars Monsen drikker også mye kokt vann på turer. Det smakte faktisk godt og det varmet en kald kropp.

En stor flott ørn som kretset over oss, spennende.

Nå begynner det å skumre litt. Vi har beregnet tiden ganske nøyaktig, slik at vi kommer frem før det blir mørkt. Vi har ikke så veldig mye tid å gå på.

Begynner å bli sliten nå. Kjennes godt i hofter og knær.

Mye lemen på tur og det var dessverre noen som tapte livet i kamp mot Milo.

Endelig i mål. Lysene er tent i hyttene og mørket kommer fort.

Klokka er blitt 18.45. Målet var å være tilbake før 19.15, da er det helt mørkt. Det var godt å komme i bilen og få på seg tørre klær og en liten slant lunken kaffe som var igjen fra frokosten :-)
Temperaturen er 7 grader, vinden ca 8 m/s fra vest.
 Litt over 2 timer i bil, så sitter vi her hjemme og ser tilbake på nok en flott tur i landet vårt.
En tur vi er glade for at vi sjekket ut før vi tok med barna på tur.